کد خبر : 7480
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

کافه موسیقی|افسانه موسیقی جاز

کافه موسیقی|افسانه موسیقی جاز

✍ هومن جعفری بعضی آدم ها را ، حتی بعضی اسطوره ها را اول بار نمی توانی کشف کنی. زمان می خواهد و صد البته معرفی که تو را وادار کند تا طرفت را کشف کنی. برای بعضی چیزها ، باید واسطه ای باشد و برای کشف مایلز دیویس من نیز به این واسطه نیاز

هومن جعفری

بعضی آدم ها را ، حتی بعضی اسطوره ها را اول بار نمی توانی کشف کنی. زمان می خواهد و صد البته معرفی که تو را وادار کند تا طرفت را کشف کنی. برای بعضی چیزها ، باید واسطه ای باشد و برای کشف مایلز دیویس من نیز به این واسطه نیاز داشتم. واسطه ای که هیچ وقت فکر نمی کردم یک سریال تلویزیونی باشد.

با این هم این سریال میهن(هوم لند) بود که باعث شد مایلز دیویس را کشف کنم.گوش کردن پراکنده به یکی دو کار از او سبب آشنایی نشد و به قول معروف ، فرصتی برای کشف کردن به دست نیامد. این گذشت تا زمان تماشای فصل اول سریال میهن ، در قسمت های سوم و چهارم لحظه جادویی کشف فرا رسید.

وقتی کری ماتیسون ، افسر اطلاعاتی ، عاشق نیکولاس برادی ، می شود و او را به آپارتمانش دعوت می کند ، آهنگی از مایلز دیویس را روی صفحه گرامافون می گذارد.

 برادی ، به خانه نمی آید و متیسون ، تک و تنها و زخم خورده ، با حال خراب و روحیه ای نامناسب ، آهنگی را گوش می کند که مناسب حال و هوای آن لحظه اش است. «مای فانی والنتاین» اهنگی است برای لحظه های تنهایی. حتی برای لحظه هایی که تو بازنده بازی نبوده ای.

 برده ای و حالا در خلوت شخصی ، می خواهی چیزی را در خودت حل کنی. حساب و کتابت با خودت را دریابی و ببینی چند چندی. این همان آهنگی است که می تواند به تو این را بگوید. به تو بفهماند که با خودت و نه دیگران ، فقط با خودت چند چندی. شاید کم باشند اهنگ های بی کلامی که بتوانند این را به تو بگویند. خیلی کم…

مای فانی والنتاین یا معشوق مضحک من آهنگی تجاری بود از باربارا استریسند به مدت تقریبی سه دقیقه. یک آهنگ ساده و پاپ که پر طرفدار هم  شد. دیویس این آهنگ را تغییر داد. تمش را گرفت و از آن یک آهنگ پانزده دقیقه ای جاز ساخت

پر از بداهه نوازی و پر از پاسکاری فرصت برای نوازنده درامز و پیانو.  یک جاز به تمام معنا. شاد ، سرخوش ، غمگین ، از خط خارج شده ، غیر قابل پیش بینی و در یک کلام گوش نواز. مناسب برای یک خلوت نشینی به یادماندنی.

اینکه بتوانی یک آهنگ را اجرا کنی مهارت خاصی نمی خواهد.مبتدی ها هم می توانند. اینکه بتوانی یک آهنگ را برداری و از نو بنوازی اش ، کمی دستی به سر و رویش بکشی هم کار شاقی نیست.

کاری که مایلز دیویس با مای فانی والنتاین باربارا استریسند انجام می دهد کاری است بسیار متفاوت. او دی ان ای این آهنگ را می گیرد ، پوسته کار را تغییر می دهد و یک آهنگ سه دقیقه ای پاپ را تبدیل می کند به یک آهنگ پانزده دقیقه ای جاز. یک قطعه متفاوت. او اثر قبلی را خراب نمی کند.روی پی خانه یک طبقه ای باربارا استریسند ، یک خانه چند طبقه می سازد

. خانه ای که در هر طبقه اش ، نمای متفاوتی را شاهد هستی. لذت ناب ۱۵ دقیقه گوش کردن به موسیقی خلق شده توسط مایلز دیویس ، شما را وارد فضای تازه ای می کند که آهنگ اصلی به آنجا نمی رسد. آنچه استریسند می خواند شما را تا دم یک باغ می برد. دیویس ، شما را وارد باغ می کند و کیلومترها درخت و منظره و شکوفه نشانتان می دهد.

مایلز دیویس. از ۱۹۲۶ تا ۱۹۹۱ زیست و در این ۶۵ سال زندگی ، جاز را روی دوش خودش گذاشت و کیلومترها پیش برد. اثرگذاری او روی موسیقی جاز انکارناپذیر است. این یک مقاله تخصصی در مورد موسیقی جاز نیست و صد البته ادعای من هم قابل نقد کردن است اما احتمالا تنها کسی که به اندازه او روی موسیقی جاز اثر گذاشت ، چارلی پارکر افسانه ای بود که جوانمرگی اش موسیقی او را افسانه ای تر کرد. دیویس در موسیقی بسیار پیشرو بود.

 سبک کارش جاز بود اما هر چند سال یکبار تغییری در نوع نگرش خود به موسیقی ایجاد می کرد که حاصلش آلبوم های متفاوتی بود که به کارهای قبلی شباهتی نداشتند.سیک موسیقی فیوژن را حاصل  دورانی می دانند که به موسیقی الکترونیک روی آورد.

اثرگذاری او روی نسل های بعدی سبب شد تا هنرمندان زیادی در کارهای خود ، برداشت های خود از آثار او را به نمایش بگذارند.  در حقیقت وقتی از مایلز دیویس صحبت می کنیم تنها از یک نوازنده ترومپت یا پیانو حرف نمی زنیم. از موسیقی دانی صحبت می کنیم که برنسل های بعد از خود اثری بسیار جدی گذاشت.

جاز اسطوره های فراوانی دارد. آنقدر زیادند که نمی شود آنها را سرشمرد. با این همه ، مایلز دیویس اگر بزرگترین آنها نباشد یکی از بزرگترین بزرگترین هاست. شاید یکی از سه نفر نخست. او را باید فراتر از نوازنده ای با استعداد دانست. او روح موسیقی زمانه خود بود و فراتر از آن. او روح موسیقی دهه های پس از خود بود.

 آلبوم هایش هنوز فروش می روند. دانلود کارهایش همچنان ادامه دارد و میلیون ها انسان در سرتاسر این کره خاکی ، اندوه یا شادی خود را با صدای ساز جادویی او تسکین می دهند و یا ابراز می کنند. درست مثل کری ماتیسون ، وقتی فهمید که نیکولاس برادی قصد پس زدن او را دارد. تنها مای فانی والنتاین بود که می توانست حال بدش را کمی بهبود بخشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =