نگاهی به تیم فوتبال بانوان استقلال؛

تیمی که قربانی اختلافات درونی شد

استقلال، نخستین باشگاه ایرانی بود که برای زنان کلاس تمرینی فوتبال برپا نمود و تیم بانوان خود را تأسیس کرد.

به گزارش دبل استار، تیم تاج (استقلال)، نخستین باشگاه ایرانی بود که برای زنان کلاس تمرینی فوتبال برپا و تیم بانوان خود را تأسیس کرد. این تیم از سال ١٣۴٩ تاسیس شد تا به نوعی پلی باشد برای آغاز فعالیت بانوان در فوتبال ایران؛ چرا که بانوان در سایر رشته های ورزشی فعالیت داشتند.

تاریخچه فوتبال بانوان در ایران
نخستین تلاش‌ها برای راه‌اندازی فوتبال زنان در ایران از سال‌های پایانی دههٔ ۱۳۴۰ آغاز شد. در سال ۱۳۴۹ با افزایش شمار زنان علاقه‌مند به فوتبال در ایران، فدراسیون فوتبال چند تن از زنان مستعد را برای فراگیری مربی‌گری فوتبال به دوره‌های آموزشی فیفا فرستاد تا بازی کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی، هند و سنگاپور را از نزدیک ببینند.

اولین ها
استقلال، نخستین باشگاه ایرانی بود که برای زنان کلاس تمرینی فوتبال برپا نمود و تیم بانوان خود را تأسیس کرد. باشگاه‌های دیگر تهرانی مانند دیهیم، پرسپولیس و عقاب پس از تاج اقدام به تأسیس تیم فوتبال بانوان نمودند. اختلاف سطح بانوان تاج با تیم‌های دیگر اما به گونه‌ای بود که آن‌ها در نخستین دیدار خود ۶ گل وارد دروازه تیم دیهیم نمودند.

پس از انقلاب
بعد از انقلاب و پس از ۱۴ سال تعطیلی، نخستین مسابقات فوتبال بانوان ایران در اواخر سال ۱۳۷۱ به صورت داخل سالن (فوتسال) توسط دانشگاه الزهرا راه‌اندازی شد. با راه‌اندازی فوتسال بانوان در ایران، باشگاه استقلال تهران از نخستین باشگاه‌هایی بود که تیم دختران خود را روانهٔ مسابقات کرد. آتوسا حجازی دختر مرحوم ناصر حجازی، اسطورهٔ باشگاه استقلال، از جملهٔ ستارگان تیم فوتسال زنان استقلال در میانه‌های دههٔ ۱۳۷۰ بود.

انحلال نافرجام
در پی بروز خبری مبنی بر رویارویی تیم بانوان استقلال با تیم نوجوانان پسر این باشگاه، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که برای نخستین بار از زمان انقلاب ایران، یک تیم فوتبال بانوان با تیم مردان به رقابت پرداختند.
این امر اما به مذاق مسولین مربوطه خوش نیامد و علی رغم تکذیب علیرضا منصوریان، مدیر وقت آکادمی استقلال، تصمیم به انحلال تیم بانوان استقلال گرفته شد. تصمیمی موقت که پس از چند فصل و در زمان مدیریت بهرام افشارزاده، این باشگاه تصمیم گرفت باری دیگر در لیگ بانوان فعالیت کند.

سرانجام، انحلال
تیم بانوان استقلال از سال ١٣۴٩ تاسیس و بعد از انحلال موقتی تا سال ١٣٩۵ به حیات خود ادامه داد اما اتفاقاتی عجیب سرانجام منجر به انحلال این تیم شد.
در جریان اختلاف بین مریم امیرشقاقی، سرمربی وقت بانوان استقلال و مریم حسن زاده، مربی این تیم، نیلوفر اردلان به عنوان سرمربی منصوب شد. برخی بازیکنان استقلال اما حاضر به بازی نشدند تا خواستار بازگشت امیرشقاقی باشند.
پس از این اتفاق سیدرضا افتخاری، مدیرعامل وقت استقلال، تصمیم گرفت تیم بانوان استقلال را منحل کند و تمام بازیکنان نیز رضایت نامه خود را دریافت و راهی تیم های دیگر شدند.

علاوه بر تیم فوتبال، استقلال با پیشینه تیم های دوچرخه سواران و تاج، در رشته های مختلف والیبال، بسکتبال، کشتی و فوتسال نیز تیم داری کرده است و تیم والیبال بانوان تاج، یکبار قهرمان جام شهبانو، سه بار قهرمان باشگاه های تهران، یک نایب قهرمانی و یکبار مقام سومی را کسب کرده است.

تشکیل مجدد تیم فوتبال بانوان؟
کنفدراسیون فوتبال آسیا نسخه جدید قوانین و مقررات صدور مجوز باشگاهی را در حالی منتشر کرد که بر اساس نسخه جدید، باشگاه های فوتبال کشورمان باید تابع آن باشند. یکی از این قوانین مربوط به تیم بانوان است.
از طرفی فدراسیون فوتبال مقرر کرده که همه باشگاه‌هایی که در لیگ برتر فوتبال مردان حضور دارند، بدون هزینه خرید امتیاز و یا حتی شرکت در مسابقات دسته یک می‌توانند صاحب امتیاز یک تیم فوتبال دختران در بالاترین رده ایران باشند.
همچنین در قوانین حسابرسی و امور مالیاتی قید شده است که چنانچه باشگاهی صاحب تیم فعالی در لیگ فوتبال زنان (نه فوتسال) باشد می‌تواند از معافیت مالیاتی یک تا دو درصدی کل هزینه‌های باشگاه بهرمند شود.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا استقلال به عنوان یکی از تیم های پر سابقه ایران، در لیگ بانوان نیز تیم داری خواهد کرد یا خیر.

نویسنده خبر :  سحر صیدی بانی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=13414

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها