حاجیلو:

استقلال باید یک تیم در دسته سه داشته باشد

مدیرآکادمی باشگاه استقلال گفت: باشگاه استقلال مانند باشگاه آرسنال باید یک تیم زیر ۲۳ سال در لیگ دسته سوم داشته باشد.

به گزارش دبل استار، اصغر حاجیلو، مدیرآکادمی باشگاه استقلال معتقد است که ژاپن امروز نتیجه سال‌ها کار و تلاش در رده پایه است. مدیرآکامی باشگاه استقلال در روزهایی که فوتبال ژاپن به اوج رسیده و نگرانی‌هایی بابت آینده فوتبال ایران بعد از نسل فعلی وجود دارد، به لزوم توجه به تیم‌های پایه تأکید دارد و معتقد است که باید در این زمینه فعالیت بیشتری شود.

حاجیلو صحبت‌هایش را درباره آکادمی استقلال اینگونه شروع می‌کند: «توجه به تیم‌های پایه بسیار مهم است. من از وقتی تیم‌های آکادمی را گرفتم به فکر قهرمانی نبودم. با خودم گفتم که ما اگر بتوانیم سالی ۲ تا ۳ بازیکن به تیم بزرگسالان بدهیم، موفقیت است. من هم می‌توانم بازیکن خوب از رده‌های پایه بگیرم و پشت قهرمانی‌ها و موفقیت‌ها پنهان شوم اما این کار را نمی‌کنم چون اعتقاد دارم در تیم‌های پایه استقلال باید بازیکن‌سازی کرد. استقلال باشگاهی است که ظرفیت ساختن دارد. در گذشته ما نعلچگرها، مراغه‌چیان‌ها و خیلی‌های دیگر را ساختیم و در نسل فعلی نیز بازیکنان بزرگی مانند امید نورافکن یا آرش رضاوند ساخته شده‌اند. ما هرچه به تیم‌های پایه توجه کنیم کم است.» حاجیلو درباره سختی‌های کار در رده پایه گفت: «کار اینجا خیلی‌ سخت اما شیرین است. از صبح زود به آکادمی می‌آیم و شب از اینجا خارج می‌شوم. با انواع و اقسام آدم‌ها سر و کار دارم. باید چیزی حدود ۱۵۰ بازیکن جوان را مدیریت کنم. نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ مربی هم هستند که آنها هم باید مدیریت شوند تا مشکلی ایجاد نشود. کار دشوار است اما با خودم گفتم اگر در سال حتی ۲ بازیکن بزرگ هم به تیم بزرگسالان تحویل بدهیم، خوب است. من در رده‌های پایه همه جور بازیکن دارم. بازیکنی هست که از خانواده‌ای کم درآمد است اما ما او را نگه داشتیم چون می‌دانیم فوتبالیست می‌شود و کمک می‌کنیم که از پس هزینه‌ها برآید.»

اما بحث اصلی که ما را به سمت رئیس آکادمی باشگاه استقلال کشاند، بودجه‌ای است که از طرف باشگاه برای هزینه کردن در این رده تعیین شده است. طبق آماری که داده شده باشگاه استقلال فقط ۴ میلیارد تومان هزینه تیم‌های پایه خواهد کرد. حاجیلو درباره اینکه چنین رقمی از سوی باشگاه هزینه می‌شود نیز توضیحاتی می‌دهد: «خود آقای خطیر در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و وقتی پرسیدند برای تیم‌های پایه چه کاری شده، صادقانه گفت ما هیچ کاری انجام ندادیم. این نشان‌دهنده توجه مدیریت است اما اینکه چرا چنین مبلغی برای تیم‌های پایه در نظر گرفته شده باید بگویم که باشگاه ما کلی بدهی دارد. به صغیر و کبیر باید پول بدهد. هنوز نتوانستند حقوق فصل قبل را تسویه کنند. این نشان دهنده عمق مشکلات مالی در باشگاه استقلال است. وقتی این طور می‌شود مدیریت هم نمی‌تواند روی تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری کند تا ما بتوانیم با آسودگی خاطر کار را جلو ببریم. البته داریم تلاش می‌کنیم و مدیریت هم پشت ما است و تا جای ممکن بودجه تأمین می‌کند اما باید یک نکته را هم بگویم؛ در تیم‌های پایه بدون کمک خانواده‌ها کارکردن غیرممکن است چون هزینه‌ها سرسام آور است و ما باید از طرقی منابعی را تأمین کنیم و در اختیار جوان‌های این مملکت قرار دهیم.»

ازحاجیلو سؤال دیگری را هم پرسیدیم. چرا فوتبال ایران از ژاپن عقب است؟ این سؤال حاجیلو را به ۲۵ سال قبل برد: «من برای این سؤال پاسخ دارم. شما نباید اشکالی را متوجه تیم ملی و عواملش بدانید که چرا الان فوتبال ما در خطر کمبود استعداد قرار دارد و اینکه قرار است در آینده چه بلایی سر ما بیاید. من ۲۵ سال پیش برای گذراندن دوره مربیگری با چند نفر دیگر از بزرگان رفتیم برزیل. آنجا ما را به آکادمی زیکو بردند. وقتی رسیدیم به آکادمی زیکو، دیدم هیچ کدام از بازیکنانی که در مدرسه فوتبال حضور دارند، شبیه برزیلی‌ها نیستند. سؤال کردیم ماجرا چیست، گفتند اینها نوجوان‌های ژاپنی هستند که در دسته‌های گوناگون به برزیل اعزام می‌شوند تا در یک دوره ۴۵ روزه الفبای فوتبال را یاد بگیرند. بعد از ۴۵ روز می‌روند و خوب یاد می‌گیرند و به ادامه فوتبال‌شان می‌پردازند. معلم کلاس اول شما که خوب باشد، نتیجه‌اش می‌شود ژاپنی که امروز چهارتا، چهارتا می‌زند و از فوتبال آسیا دیگر عبور کرده است.»

این هم حرف پایانی آقا اصغر: «ما باید حقیقت را بپذیریم که برای فوتبال پایه کار نمی‌کنیم. ۱۵ سال است در فوتبال تهران برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد و امیدوارم با حضور رئیس جدید شاهد تحول در فوتبال تهران باشیم. اینکه درغالب تیم‌های لیگ برتری شاهد حضور بازیکنان شهرستانی هستیم یعنی اینکه فوتبال تهران را به سمت نابودی کشاندیم. من اعتقاد دارم همین باشگاه استقلال مانند باشگاه آرسنال باید یک تیم زیر ۲۳ سال در لیگ دسته سوم داشته باشد تا هم از این دست بازیکنان درآمدزایی کند و هم برای خودش بازیکن پرورش دهد.»

منبع خبر : به نقل از روزنامه ایران ورزشی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=11544

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها