خطیر: ۲ باشگاه همه را مسخره کردند/یک تیم از ضعف قانون استفاده کرده ولی من اسمش را زرنگی نمی‌گذارم

علی خطیر در خصوص اعلام رای کمیته استیناف صحبت‌های تندی را انجام داد و از ۲ باشگاه لیگ برتری به شدت انتقاد کرد.

به گزارش دبل استار، باشگاه استقلال یکی از تیم‌هایی بود که ابتدای فصل اتفاقات مختلفی را به دلیل قانون سقف بودجه تجربه کرد. در چند ماه اخیر بحث‌های مختلفی در خصوص کاهش قرارداد بازیکنان و مربیان استقلال مطرح بود تا این باشگاه بتواند قرارداد نفرات جدید خود را ثبت کند. با این حال رای اخیر کمیته استیناف در خصوص بازگشت امتیازات کسر شده از سپاهان و پرسپولیس واکنش تند استقلالی‌ها را به دنبال داشته است.

دیروز که باهم صحبت می‌کردیم، خیلی عصبانی بودید. الآن آرام شده‌اید؟

واقعا نمی‌دانم. هنوز هم کمی عصبی هستم و به نظر من اوضاع خوب نیست. خیلی بابت اتفاقی که افتاده، ناراحت هستیم. من اصلا باورم نمی‌شود که یک‌دفعه این رای صادر می‌شود و همه در شوک هستیم. چون این یک رقابت برابر و عادلانه برای همه تیم‌ها نبوده است. اصل قانون سقف بودجه و قوانین ناظر بر نقل‌وانتقالات برای برقراری عدالت بود و الان احساس من این است که یکی دو تیم منفعت بیشتری برده‌اند. حالا اسمش را زرنگی یا کم‌کاری فدراسیون فوتبال و ارکان قضایی بگذاریم، رقابت به صورت عادلانه شکل نگرفت.

خودتان می‌دانید بخش بزرگی از رقابت تیم‌ها در ابتدای فصل شکل می‌گیرد و آن هم آمادگی تیم‌هاست. بخش بزرگی از این هم بستن تیم است. قانون سقف بودجه که به اعتقاد خودم یکی از بهترین قوانینی بود که می‌شد الان در فوتبال ایران بگذارند؛ به دلیل یک‌سری اتفاقات عجیب و غریبی که در سال‌های قبل رخ داده بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت که ما در اجرای قانون موفق نباشیم و دوستان طبق عادت می‌گفتند و چون ما در این فوتبال یک قانون درست هم نتوانسته‌ایم اجرا کنیم، همه می‌گفتند من می‌دانم چه اتفاقی می‌افتد! در نهایت هم دیدیم که همین اتفاق افتاد و سقف سوراخ شد!

یک تیم با بی‌احترامی به همه تیم‌ها، بدون توجه به قوانین و با اینکه از ابتدا هشدارهای لازم داده شده بود، قراردادهای عجیب بست. چگونه اجازه دادید این قراردادها را ثبت کند؟ این کار بزرگی نیست تو به شیر دولت وصل باشی و هر چقدر دلت می‌خواهد از خزانه دولت هزینه کنی و به جایی پاسخگو نباشی و بگویی من نتیجه خیلی خوبی گرفتم. این هنر نیست. هدف برقراری عدالت است. این اصلا عدالت نیست یک تیم با ۱۰۰۰ و یکی دیگر با ۵۰ میلیارد بسته شود. این رقابت جالب و دوست‌داشتنی نیست چون از قبل مشخص است. یک تیم از ضعف قانون استفاده کرده ولی من اسمش را زرنگی نمی‌گذارم. اسمش را بی‌احترامی می‌گذارم.

شما سال‌ها در بدنه فدراسیون بودید و می‌شد حدس زد ضمانت اجرایی ندارد. شما می‌گویید قانون خوبی بود ولی چگونه قانونی که خوب است قابل اجرا نبود؟ من مطمئن بودم امتیازات سپاهان و پرسپولیس برمی‌گردد و اگر از استقلال کم شود، هم برمی‌گردد. در اینکه قیمت بازیکنان به شکل غیرواقعی بالا رفته، تردیدی ندارم ولی اگر قرار باشد قیمت بازیکن پایین بیاید، خود عرضه تقاضا باعث می‌شود این اتفاق رقم بخورد. قبلا هم سقف قرارداد گذاشتیم و ماشین و میلگرد می‌دادند. الان هم هوادار متمول و شرکت و کارگزار داریم. ۱۰۰۰ را برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند.

حرف شما کاملا درست است. شما بر مبنای تجربه و اتفاقات قبلی فوتبال کشور همان ابتدا گفتید مطمئنا قابل اجرا نیست. چون به ضعف مدیران ما در اجرا واقف بودید. من استقلال را با ۸۸۰ میلیارد بدهی و بدون اسپانسر گرفتم. ما حق پخش، تبلیغات دور زمین، بلیت‌فروشی و بودجه دولتی نداریم و اسپانسرمان هم محدود است. تیمی مثل استقلال در سال حداقل سالی ۵۰۰ میلیارد کل هزینه‌اش است. خب این از کجا باید تمدید شود؟ باشگاهی مثل سپاهان فقط ۱۰۰۰ میلیارد در نقل‌وانتقالات هزینه می‌کند. من دولتی هستم، او هم دولتی است!

الان مثلا برنلی می‌تواند اندازه لیورپول خرج کند؟ نه پولش را دارد، نه می‌گوید لیورپول حق ندارد محمد صلاح را بگیرد.

من لیورپولم، او برایتون است! برعکس است، منِ لیورپول پول ندارم ولی برایتون دارد.

خب اینکه پول ندارید بحث دیگری است. بیزنس فوتبال ایران یک تجارت شکست‌خورده است. چون حق پخش و کپی‌رایت نداریم و فوتبال ایران یک تجارت شکست‌خورده است.

وقتی درآمدها محدود است و هزینه‌های سرسام‌آور در پرداخت دستمزد بازیکن و مربی وجود دارد، گفتند هزینه کنترل‌شده باشد ولی یکی دو باشگاه به قوانین بی‌احترامی کردند. من اسمش را زرنگی نمی‌گذارم. رقابت از ابتدا نادرست بود و از اول کلک زده است. دوستان الان گفتند نتایج بازی باید در زمین شکل بگیرد. شما با چند بازیکن قرارداد عجیب و غریب بسته‌ای و وارد ترکیب تیمت کرده‌ای. نتیجه هم با آن بازیکن شکل گرفت و اتفاقا کمیته انضباطی به درستی رای داده بود. چون کمیته انضباطی میزان اثرگذاری بازیکنان در نتایج شکل‌گرفته را بررسی کرده بود ولی دوستان استیناف متاسفانه از دانش حقوق ورزشی پایینی برخوردار هستند. چون این دوستان باشگاه‌داری نکرده‌اند و اتفاقات فوتبال درستی هم نداشتند. به همین خاطر خیلی نتوانستند شرایط نتیجه بازی را ارزیابی کنند و جمله ساده‌ای گفتند که نتایج باید در زمین شکل بگیرد. من از شما می‌پرسم؛ مگر ۲ ماه قبل از اورتون برای فیرپلی مالی کم نشد؟ چرا آنجا نگفتند نتایج باید در زمین رقم بخورد؟ من از ابتدا هم گفتم یک‌سری باشگاه‌ها که به سقف اصلا نمی‌رسیدند و ما هم بین ۵-۴ تیم اول تنها تیمی بودیم که کامل سقف را رعایت کردیم.

ما نه هوادار متمول داشتیم که از جای دیگر پول داده شود، نه شرکت اقماری داشتیم و نه به این صورت فدراسیون فوتبال را به تمسخر گرفتیم. قرارداد ۲ ساله ۱۱۰ میلیاردی یک بازیکن را به صورت ۲۰ میلیارد برای سال اول و ۹۰ میلیارد برای سال دوم ببندیم! شما شاهد بودید در باشگاه استقلال دعوا و تنش اول فصل بین بنده و سرمربی محترم برای همین مسئله بود. کمیته انضباطی کار درستی کرد، هر چند اعتقاد داشتم باشد امتیازی بیشتری کم می‌شد ولی برگرداندن رای توسط کمیته استیناف تمسخر و بی‌احترامی تمام باشگاه‌ها بود.

 

شما فکر کنید اصلا سقف بودجه نبود. آیا پول عقد قرارداد با رضا اسدی را داشتید؟

با این اعداد و ارقام نه. خب قانون را گذاشته‌اند که این ارقام رخ ندهد. اگر این بی‌احترامی از سمت یکی دو باشگاه اتفاق نمی‌افتاد، مطمئنا ما داشتیم. زمانی که دوستان قبلی در استقلال بودند، گفتند به رضا اسدی ۲۵ میلیارد پیشنهاد داده‌اند و قبول نکرده است.

حالا فرض کنیم قیمت رضا اسدی برای یک فصل ۴۰ میلیارد بوده است. شما که این همه بدهی دارید آیا می‌توانستید امثال اسدی را به تیم‌تان اضافه کنید؟

صادقانه بگویم نه نداشتیم. به همین خاطر می‌گویم قیمت بازیکنان در ایران یک حباب است.

سال‌های قبل کشاورز و استیل‌آذین را داشتیم که کلی بازیکن خریدند که به جایی هم نرسیدند. این حباب به مرور بر اساس عرضه و تقاضا شکسته می‌شود.

چه زمانی؟ زمانی اتفاق می‌افتد که منابع درآمدی درست باشد. ۳۰ میلیون هوادار از من انتظار دارند ولی وقتی من پول ندارم، چگونه عرضه و تقاضا این را درست می‌کند؟ امکان ندارد این اتفاق بیفتد. طرف قرارداد ۱۰۰ میلیارد برای ۲ سال را به صورت ۲۰ و ۸۰ میلیارد کرده است. گفت بیا یک درخواست بنویس قرارداد را با ۲۰ میلیارد ثبت کنم، وسط سال درخواست بنویس من می‌خواهم خانه بخرم، ۲۰ میلیارد از قرارداد سال دوم را بدهید. خب این مسخره کردن ساختار فوتبال است. این قراردادها در سازمان لیگ ثبت است.

خب قانونی که مسخره باشد، می‌توانند اینطور دور بزنند که یکی به اسم همسرش ببندد و هوادار متمول بیاورد و میلگرد بدهد. من حق می‌دهم عصبانی باشید که کلی با سرمربی درگیر بودید. الان شما این همه از بازیکنان کم کردید، حرف‌شان چیست؟

الان بازیکن مطالبه به‌حقی دارد. این همه خون دل خوردیم و چند نفر که با قانون بیگانه هستند تصمیم گرفتند نتیجه بازی باید در زمین مشخص شود. این از ۱۰۰ فحش بدتر است.

منبع خبر : فوتبال360

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=13261

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها