وضعیت لژیونرها در فوتبال ایران

به گزارش دبل استار، فوتبال ایران همیشه پر از ستاره های بزرگ و به قولی سوپراستار بودند که در فوتبال آسیا و حتی تیم های خود در اروپا آقایی می کردند.
روند رو به رشد فوتبال ایران از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه آغاز شد و بعد از درخشش ستارگان در آن تیم خاص، بسیاری از ستارگان بزرگ فوتبال روانه فوتبال اروپا شدند و از آن زمان به بعد راه ترانسفر شدن بازیکنان به تیم های اروپایی باز شد و همه از فوتبال ایران به عنوان یک قطب جدید برای ترانسفر ستارگان جوان و جویای نام خود در آسیا نام می بردند.
درخشش نسل طلایی فوتبال ایران در سال ۱۹۹۸ باعث شد که دروازه فوتبال جهان به روی بازیکنان ایرانی گشوده شود.
علی دایی در آرمینیا بیله فیلد، بایرن مونیخ و هرتابرلین، کریم باقری در آرمینیا بیله فیلد، خداداد عزیزی در کلن، علیرضا منصوریان در سن پائولی، مهدی مهدوی کیا در بوخوم، هامبورگ و فرانکفورت، وحید هاشمیان در هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر، داریوش یزدانی دربایرلورکوزن، مهدی پاشازاده در بایرلورکوزن، علی موسوی در فورتنا کلن و بایرلورکوزن، سرژیک تیموریان و سیروس دین محمدی در ماینتس، رسول خطیبی در هامبورگ، علی کریمی در بایرن مونیخ و شالکه و احسان حاج صفی در اف‌سی‌وی فرانکفورت سایر ایرانی‌هایی هستند که در سال‌های اخیر در بوندسلیگا توپ زده اند و در آخرین مورد نیز سردار آزمون به لورکوزن در بوندسلیگا پیوست.
فوتبال ایران فراز و فرود زیادی در هر دهه و یا حتی از این دوره جام جهانی به جام جهانی دیگر که محل نشان دادن استعداد ستارگان جوان و بااستعدادی دارد که بنا به درخشش آنها باعث می‌شود که تعداد لژیونرها کم یا زیاد شود.
نکته مهم دیگری که باعث شده تعداد لژیونرها کم یا زیاد شود به دیدگاه سرمربی تیم ملی بستگی داشته باشد. در زمان کارلوس کی‌روش اسکلت تیم ملی فوتبال کشورمان را لژیونرها تشکیل می دادند و کسانی شانس بیشتری برای دعوت به تیم ملی را داشتند که در خارج کشور عضو تیمی شوند، حتی اگر نیمکت نشین محض در آن تیم بودند.
برخلاف کی‌روش اما سرمربی بعدی اسکوچیچ بود که علاوه بر اینکه اسکلت اصلی تیم ملی را لژیونرها تشکیل می دادند، ذهنیت او جوری بود که باعث شد که اکثر لژیونرها در سال جام جهانی قطر به لیگ برتر فوتبال کشورمان برگردند تا با نشان دادن خود در لیگ برتر بعنوان بازیکنان نهایی در لیست جام جهانی قطر جای گیرند، اما با اخراج اسکوچیچ و بازگشت دوباره کی‌روش خیلی از لژیونرها دوباره دعوت شدند که تا همین اواخر با اسکوچیچ به مشکل خورده بودند.
در نهایت اینکه فوتبال ایران از زمان جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه همواره لژیونرهای زیاد و کمی در فوتبال اروپا و آسیا داشته و هر سال با شروع لیگ برتر در ازای برگشت ۸۰ درصد لژیونرها به فوتبال کشور، فقط ۲۰ درصد لژیونر جدید به تیم های خارج از ایران ترانسفر می شوند که با این روند بزودی فوتبال ایران به بن بست خواهد رسید.
ما قصد داریم که لژیونرها را هر کدام به اختصار مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم که در آستانه لیگ برتر چه شرایطی دارند.
محسن بهره دار

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=9735

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها