گزارش ویژه/ استقلال چگونه منحل می‌شود؟

جدی‌ترین سوال اهالی فوتبال این است که آیا طبق قوانین جدید باشگاه استقلال به خاطر عدم داشتن مجوز حرفه‌ای در آستانه انحلال قرار دارد؟

به گزارش دبل استار، در راستای تدوین دستور العمل نقل و انتقالاتی که توسط کارگروه فدراسیون فوتبال انجام شد، منصور قنبرزاده نایب رییس فدراسیون و رییس کارگروه حسن نظارت بر اجرای دستورالعمل ناظر بر قرارداد و سقف بودجه باشگاه‌ها در توضیحات جدید خود از قانونی رونمایی کرد که باعث نگرانی هواداران استقلال شد.

* لزوم کسب مجوز حرفه‌ای
او در این باره به لزوم صدور مجوز حرفه‌ای برای تمام باشگاه‌ها اشاره کرد و یکی از دلایل تنظیم این دستورالعمل را همین مساله عنوان نمود و گفت: «مجوز حرفه‌ای یکی از دلایل وضع دستورالعمل سقف بودجه است. AFC هر سال با توجه به اینکه لیگ برتر ایران حرفه‌ای است، معیارهای سخت‌تری اعمال می‌کند. برای مثال اگر باشگاهی سه دوره نتواند مجوز ملی یا حرفه‌ای بگیرد، قاعدتا نباید در لیگ برتر فعالیت کند. قانون تجارت هم همین را می‌گوید.»

* اشتباه اساسی در تفسیر قانون
بر اساس این اظهارات و با توجه به اینکه باشگاه استقلال در دو دوره اخیر نتوانسته مجوز حرفه‌ای بگیرد، اینطور به نظر می‌رسد که آبی‌های تهرانی اگر امسال برای سومین دوره متوالی موفق به اخذ این مجوز نشوند، از نظر قانون باید منحل شوند.
این در حالی است که رسول باختر کارشناس حقوق بین الملل ورزش در گفتگو با فرهیختگان اینطور عنوان کرده که چنین مساله‌ای از اساس اشتباه است و تیمی بابت این نقیصه منحل نمی‌شود: «نکته‌ای که وجود دارد این است که کلا از بیخ و بن و از اساس این حرف اشتباه است؛ چراکه نه در مقررات داخلی ما و نه در فیفا و AFC چیزی تحت عنوان انحلال وجود ندارد. درواقع طبق مقررات AFC هیچ چیزی تحت عنوان انحلال تعریف نشده است که اگر باشگاهی مجوز حرفه‌ای را نگیرد به‌عنوان تنبیه مجازات خواهد شد.»

* استقلال در چه صورت منحل می‌شود؟
طبق توضیحات رسول باختر اصلا در فوتبال به صورت کلی چیزی به نام انحلال یا منحل شدن تیمی وجود ندارد و بحث انحلال تنها در یک صورت عملی می‌شود: «این ماده هم صحبتی از انحلال به صورت واضح مطرح نمی‌کند بلکه در صورت از بین رفتن نیمی از سرمایه، هیات‌مدیره باید مجمع عمومی را دعوت کرده و این مجمع درباره ابقا یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری خواهد کرد که درصورت ابقا، فقط سرمایه آن کاهش پیدا می‌کند و هیچ‌گاه درباره تیم‌های پرطرفداری مثل استقلال بحث انحلال پیش نمی‌آید و منطق فوتبال باشگاهی ایران هم همین را می‌گوید و هیچ زمانی سهامداران این باشگاه که همان هوادارانش هستند رای به انحلال استقلال رای نخواهند داد.»

* ماموریت خطیر مدیرعامل استقلال
هر چند این را هم باید در نظر گرفت که در همین باره نه تنها علی خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال بارها گفته در تلاش است جلوی تکرار حذف استقلال از آسیا را بگیرد، بلکه مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال هم روز جمعه در برنامه ورزش و مردم بر لزوم تلاش برای حل این مشکل استقلالی‌ها تاکید کرد. او در این باره گفت: «همه باید تلاش کنیم استقلال برای فصل آینده مجوز حرفه ای را کسب کند. هم وزارت ورزش و هم فدراسیون فوتبال می دانند که استقلال در آسیا یک قدرت است و باید در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد. همه باید تلاش کنند فصل آینده استقلال در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد و به نظر من هم این اتفاق می‌افتد. مطمئن هستم با فرایندی که استقلال دنبال می کند، استقلال از لیگ قهرمانان آسیا حذف نخواهد شد.»
ضمن اینکه تاج حضور خطیر در جایگاه مدیریت این باشگاه را هم ارزشمند دانست و عنوان کرد که این مدیر به خوبی می‌داند چگونه مشکل استقلال را حل کند: «آقای خطیر یک فرد فرهیخته و دانشگاهی است و دکترای دانشگاه صنعتی شریف دارد. او در کارگروه سقف قرارداد و اصلاح قوانین نقل و انتقالاتی هم حضور داشته و کمک کردن به استقلال در این مسیر را بلد است.»

هادی شاه‌مرادی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=9730

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها