برای فصلی که با ساپی گذشت

ریکاردو ساپینتو نام خود را به عنوان یکی از مربیان متعصب تاریخ باشگاه استقلال ثبت کرد.

به گزارش دبل استار، استقلال در فصل بیست و دوم با سرمربی پرتغالی خود روزهای پر تلاطمی را پشت سر گذاشت و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد، از اختلاف ۸ امتیازی با صدر جدول، تا شکست در دربیِ فینال حذفی.

آخرین مرتبه‌ای که استقلال یک مربی خارجی به خود دیده بود، در گذشته‌ای نزدیک و فصل نوزدهم بود که با حضور آندره آ استراماچونی همراه شد اما او تنها مدت کوتاهی را روی نیمکت آبی‌ها نشست.

پس از آن در انتهای فصل بیست و یکم با استعفای فرهاد مجیدی، در میان اسامی متعددی که حوالی نیمکت استقلال شنیده می‌شد، ریکاردو ساپینتوی پرتغالی هدایت آبی‌پوشان را برعهده گرفت.

آغاز فصل برای ساپینتو در استقلال، با شکست مقابل یک رقیب دیرینه همراه شد و سپاهان با نتیجه‌ی دو بر صفر موفق شد تا به یک فصل شکست ناپذیری استقلال پایان دهد. عده‌ای این شکست را به منزله برداشتن بار روانی از دوش ساپینتو تلقی می‌کردند چرا که اعتقاد داشتند او در ادامه با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد و سایه‌ی «استقلال بدون شکست» را بر سر خود نمی‌بیند.
در هفته دوم اما استقلال علی‌رغم دریافت گل، به بازی برگشت و با تاثیرگذاری قایدی موفق شد برنده بازی باشد.

روند استقلال در چند هفته ابتدایی به طوری پیش رفت که هم انتقاداتی وارد بود و هم باید به این مربی زمان داده می‌شد، تا اینکه در هفته ششم با نتیجه پر گل و ارائه‌ی یک بازی تماشاگر پسند، نساجی مازندران را شکست داد و به تعطیلات رفت.
تنها جامی که ساپینتو در استقلال به دست آورد، سوپر جام بود که باز هم با شکست نساجی همراه بود.
از آنجا که فصل گذشته با برگزاری جام جهانی همراه بود، لیگ به مدت یک ماه به حالت تعطیل در آمد و تقریبا روند تمام تیم ها متوقف شد. تا جایی که از سر گیری لیگ با نتایج نه چندان دلچسبی برای استقلال همراه شد و اوج آن شکست در نیم فصل برابر تراکتور و سپاهان بود.

شکست مقابل سپاهان باعث شد تا استقلال تقریبا شانس خود را برای قهرمانی از دست رفته ببیند و فاصله‌ای ٨ امتیازی تا صدر جدول با وجود تیم های پرسپولیس و سپاهان، جبران این نتایج را کمی سخت کند.
نیم فصل دوم اما نقطه‌ اوج سال گذشته استقلال بود که در یازده بازی، با ده پیروزی و یک تساوی همراه شد. تیمی که متفاوت‌تر و و جنگنده تر از نیم فصل اول ظاهر شد.
روزهای خوب استقلال تا برد پر گل برابر هوادار ادامه داشت اما شکست در دربی برگشت و تساوی مقابل صنعت نفت، جام را از دستان ساپینتو و بازیکنان استقلال در آورد. پس از بسته شدن پرونده لیگ، امید استقلال به فتح جام حذفی بود که از ابتدای مسابقه فینال حذفی، نه کادرفنی و نه بازیکنان تمرکز لازم را در این بازی نداشتند که در نهایت منجر به شکست برابر پرسپولیس شد.

ساپینتو علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که طی یک فصل حضورش در استقلال و ایران تجربه کرد، با این شرایط سخت موفق شد به هر نحو ممکن همبستگی تیم را حفظ کند و تا حد زیادی ناکامی ها جبران شوند. اگر چه انتقادهایی به او در خصوص شخصیت و رفتارهای هیجانی اش وارد است اما چیزی که از لیگ بیست و دوم استقلال با ساپینتو به جا ماند را نمی‌توان انکار کرد، ارائه‌ی بازی‌هایی هجومی و زیبا بود که با برخی اشتباهات دو جام از استقلال گرفته شد.

راضیه شیروانی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=9854

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها