هر روز یک قانون؛

منعطف مثل قانون سربازی بازیکنان فوتبال!

معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه اعلام کرد که بازیکنان مشمول می‌توانند تا پایان فصل در تیم‌های‌شان بازی کنند.

به گزارش دبل استار، می‌گویند مقدس است سرباز وطن بودن؛ به خصوص برای ما ایرانی ها که کشور را همچون مادر مقدس می دانیم.

خدمت به وطن وظیفه ای است بدون اما و اگر و چون و چرا. اگر ورزشکار باشی اما ماجرا کمی متفاوت خواهد بود؛ چرا که ورزش حرفه ای، ورزشکار حرفه ای و در خدمت می طلبد.

از سالها پیش همواره بحث سربازی به خصوص در بین فوتبالیست ها داغ بوده و هست. البته که قانون نسبت به بازیکنان فوتبال همواره نهایت همکاری را داشته؛ به طوری که یک فوتبالیست به محض مشمول شدن، می تواند با یکی از تیم های نظامی قرارداد بسته و با بازی کردن برای آن تیم، خدمت سربازی را طی کند. قانونی که برای دیگر اقشار، اجرا نمی شود.

با این همه اما بازیکنان و تیم ها همچنان از قانون سربازی گله مندند. در مرداد‌ماه سال ٩٧ بود که مصوبه ای در این زمینه اجرا شد و ستاد کل نیروهای مسلح این مجوز را به مشمولان شاغل در سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال داد که تا ٢٨ سالگی به بازی در لیگ هایشان مشغول شده و پس از آن راهی خدمت سربازی شوند. البته این مجوز برای ملی‌پوشان تا ٣٠ سالگی اعتبار داشت. در مهرماه امسال اما اعلام شده که از انتهای سال‌جاری افرادی که از این مصوبه استفاده می‌کردند باید برای تعیین‌تکلیف خدمت وظیفه خود اقدام کنند.

این قوانین و تغییرات آن تا جایی پیش رفت که امروز و طی مصاحبه ای، معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه اعلام کرد که بازیکنان مشمول می‌توانند تا پایان فصل در تیم‌های‌شان بازی کنند. اتفاقی که در این سالها برای برخی بازیکنان رخ داده و برای برخی خیر!

یکی از نمونه ها که بلافاصله به خدمت سربازی و ترک تیمش فراخوانده شد، محمدحسین مرادمند، مدافع تیم استقلال تهران بود. مرادمند در فصل بیست و یکم لیگ برتر و هنگامی که فرهاد مجیدی سکان هدایت آبی ها را در دست داشت، مشمول خدمت سربازی شد. اتفاقی که در ابتدا با درخواست هایی مبنی بر تعویق خدمت سربازی، از سوی مرادمند و استقلال همراه شد؛ چرا که همزمان با مرادمند، سیاوش یزدانی، دیگر مدافع آبی ها نیز مشمول خدمت سربازی شد و عملا استقلال که در آن فصل در رقابت برای قهرمانی با رقبا بود، بدون دفاع لیگ را ادامه می داد. اتفاقی که با مخالفت نهادهای مربوطه همراه شد و هر دو مدافع استقلال راهی تیم ملوان شدند.

این اتفاق اما برای بازیکنان سایر تیم ها رخ نداد تا به مانند سایر تصمیات فوتبالی در ایران، در این مورد نیز شبهاتی پیش آید. در فصل بیست و دوم بود که می بایست میلاد سرلک، بازیکن پرسپولیس، مشمول خدمت سربازی شود؛ اما با استناد به ملی پوش بودن، خدمت او به تعویق افتاد. البته ماجرا جایی جالب می شود که سرلک تا پیش از این اتفاق اصلا به تیم ملی دعوت نمی شد اما به محض مشمول شدن، در فهرست تیم ملی قرار گرفت!

خدمت سربازی برای فوتبالیست ها هیچ شباهتی به سربازی سایر افراد ندارد؛ حال همین امر نیز با تبعیض و تفاوت گذاشتن همراه شده است. جایی که برخی بازیکنان بدون هیچ اغماضی مجبور به ترک تیم های شان می شوند و برخی دیگر خیر. در فصل بیست و سوم لیگ برتر نیز بسیاری از بازیکنان مشمول خدمت سربازی شده و می بایست به تیم ملوان که تنها تیم نظامی حاضر در لیگ برتر است، بپیوندند. با این حال اما باز هم این قانون دستخوش تغییر شده است.

این تغییرات با واکنش هایی نیز همراه بود؛ محمدحسین مرادمند با انتشار یک استوری در پوشش نظامی، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و به نوعی از تفاوتی که بین او و سایرین قائل شدند، گله کرد.

نویسنده خبر :  سحر صیدی بانی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=13315

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها