به بهانه درخشش استقلالِ نکونام؛

کار بزرگی که تنها یک‌بار تکرار شده بود

جواد نکونام توانست یکی از بهترین شروع‌های تاریخ تیم استقلال در ادوار مختلف لیگ برتر را رقم بزند.

به گزارش دبل استار، دیدارهای ابتدایی لیگ برتر برای هر تیمی سخت و دشوار است، چرا که بازیکنان پس از یک بدن‌سازی سخت و طاقت فرسا پای به مسابقات می گذراند. با این وجود تیم‌هایی که بتوانند از دیدارهای نخست‌شان سربلند خارج شوند قطعاً در ادامه راه شرایط بهتری خواهند داشت.

استقلال که همیشه جزو مدعیان لیگ برتر بوده،در اکثر موارد دیدار نخستش را در لیگ برتر با موفقیت پشت سر گذاشته است. آن‌ها امسال نیز موفق شدند صنعت نفت را در آبادان با سه گل شکست دهند تا یکی از درخشان ترین نتایج خود در ادوار مختلف لیگ برتر را کسب کرده باشند.

آبی‌ها تنها یک بار در نخستین دیدارشان این چنین مقتدر ظاهر شده بودند و در هفته اول لیگ پنجم صباباتری را با نتیجه ۴ بر یک شکست دادند.

به همین بهانه نگاهی انداخته ایم به نتایج آن‌ها در هفته های نخست لیگ برتر که در ادامه از نظر می گذرانیم. با مرور این نتایج، بیش از پیش متوجه ارزش کار بزرگ جواد نکونام و تیمش در آبادان خواهیم شد.

اولین دوره: استقلال ۱ – ۱ برق شیراز

این فصل، نخستین دوره لیگ برتر فوتبال ایران و آغاز حرکت به سوی حرفه‌ای شدن در ایران نیز بود. استقلال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی لیگ آزادگان با هدایت مرحوم منصور پورحیدری وارد رقابت‌ها شد. آبی پوشان اولین بازی لیگ برتر را با توقف برابر برق شیراز در استادیوم حافظیه با گل علی موسوی در دقیقه ۷۹ شروع کردند.

لیگ دوم: استقلال ۳ – ۱ پاس تهران

دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با پیروزی پر گل استقلال برابر پاس در ورزشگاه تختی تهران آغاز شد. استقلال بازی نخست را در حالی که با گل رسول خطیبی از پاس عقب افتاده بود، در نهایت با سه گل به سود خود خاتمه داد تا شروع خوبی با رولند کخ داشته باشد.

لیگ سوم: پاس ۲ – ۲ استقلال

آبی‌ها لیگ را با تساوی در ورزشگاه آزادی آغاز کردند تا دوباره هراس از کابوس فصل پیش گریبان‌گیر هوادارن این تیم شود. استقلال با هدایت امیر قلعه نویی در این فصل نایب قهرمان شد.

لیگ چهارم: استقلال ۱ – ۱ استقلال اهواز

نخستین بازی استقلال در لیگ چهارم در روز ۲۳ شهریور ۱۳۸۳ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که طی آن استقلال به دیدار هم‌نام اهوازی خود رفت. دو تیم در نخستین بازی خود در لیگ برتر این فصل در نهایت به تساوی رضایت دادند.

لیگ پنجم: استقلال ۴ – ۱ صبا

در این فصل برای سومین فصل متوالی امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال نشست و موفق شد استقلال را برای اولین بار در لیگ برتر به مقام قهرمانی برساند. استقلال شروعی پرگل داشت و توانست با گل‌های رضا عنایتی (۲ گل)، علی رضا واحدی نیکبخت و سیاوش اکبرپور و با ۴ گل صبا باتری را ورزشگاه آزادی شکست دهد.

لیگ ششم: استقلال ۲ – ۱ ذوب‌آهن

در این فصل عبدالصمد مرفاوی جایگزین امیر قلعه‌نویی شد. استقلال توانست با پنالتی نوازی و گل‌ به‌ خودی نورمحمدی ذوب‌آهن اصفهان را شکست دهد و فصل را با پیروزی آغاز کند، اما در نهایت سوم شد.

لیگ هفتم: استقلال ۳ – ۲ استقلال اهواز

در این فصل استقلال، مرحوم ناصر حجازی را به عنوان سرمربی‌ خود روی نیمکت داشت و توانست در اولین بازی لیگ، هم‌نام اهوازی خود را بر خلاف لیگ چهارم با گل های امیر حسین صادقی، آرش برهانی و میثم منیعی شکست دهد.

لیگ هشتم: استقلال ۲ – ۰ ابومسلم

تیم استقلال فصل پرفراز و نشیبی را در این دوره از لیگ تجربه کرد و توانست با مربی‌گری امیر قلعه‌نویی در گام نخست و با گل های مجتبی جباری  و مهدی امیرآبادی  در خانه، ۲ بر صفر ابومسلم را شکست دهد.

لیگ نهم: استقلال ۱ – ۰ سپاهان

استقلال نهمین دوره جام خلیج فارس را با هدایت عبدالصمد مرفاوی و با برد برابر سپاهان اصفهان آغاز کرد. آبی پوشان توانستند با تک گل امید روانخواه در ورزشگاه آزادی پیروز این دیدار شوند تا استقلال لیگ نهم را با پیروزی آغاز کند.

لیگ دهم: شهرداری تبریز ۲ – ۳ استقلال

استقلال تهران در دهمین دوره لیگ با هدایت پرویز مظلومی آغاز خوبی داشت و در تبریز تیم شهرداری را ۳ بر ۲ مغلوب کرد. ۲ گل میلاد میداوودی و تک گل آرش برهانی، آبی‌ها را در این بازی به برد رساند.

لیگ یازدهم: سپاهان ۱ – ۱ استقلال

یازدهمین حضور تیم فوتبال باشگاه استقلال تهران و دومین سال متوالی سرمربیگری پرویز مظلومی در این جام بود. استقلال دیدار هفته نخست مهمان سپاهان بود که با تک گل برهانی به نتیجه مساوی دست یافت.

لیگ دوازدهم: استقلال ۱ – ۰ آلومینیوم هرمزگان

این بازی با تک گل فابیو جانواریو به سود استقلال به پایان رسید تا فصل برای آبی‌ها با پیروزی آغاز شود.

لیگ سیزدهم: گسترش فولاد ۱ – ۲ استقلال

استقلال در نخستین دیدار خود در تبریز برابر تیم گسترش فولاد به میدان رفت. میزبان در دقیقه ۱۸ از روی یک ضربه کاشته راه دور به گل رسید. استقلال در دقیقه ۳۴ روی ارسال خسرو حیدری و سماجت آرش برهانی به این گل پاسخ داد. در نیمه دوم با به میدان آمدن فرهاد مجیدی حملات استقلال زهردارتر شد. همین بازیکن در دقیقه ۸۸ بازی و در لحظاتی که استقلال به دلیل اخراج ساموئل با ۱۰ نفر به بازی ادامه می‌داد، گل برتری را وارد دروازه میزبان کرد تا باز هم شروع لیگ در تبریز برای این تیم همراه با موفقیت باشد.

لیگ چهاردهم: راه‌آهن ۱ – ۲ استقلال

آبی ها توانستند با گل های جاسم کرار و محمد قاضی  راه‌آهن را در ورزشگاه تختی تهران شکست دهند.

لیگ پانزدهم: سیاه‌جامگان مشهد ۱ – ۲ استقلال

استقلال تهران در دیدار افتتاحیه لیگ در مشهد برابر سیاه‌جامگان به میدان رفت و با دو گل سجاد شهباززراده به پیروزی رسید.

لیگ شانزدهم: استقلال ۱ – ۱ نفت تهران

استقلال در ابتدای لیگ شانزدهم و در ورزشگاه آزادی مقابل نفت تهران با گل جابر انصاری به تساوی رسید.

لیگ هفدهم: نفت آبادان ۱ – ۰ استقلال

همانند فصل قبل، استقلال بازی‌های لیگ را خوب شروع نکرد، به‌طوری‌که اولین پیروزی و اولین گل این تیم در هفته سوم به دست آمد و این تیم تا هفته هفتم تنها ۲ بار موفق به گشودن دروازه حریف شده بود. منصوریان پس از کسب نتایج ضعیف با این تیم، در پایان هفته هفتم لیگ برتر از سمت خود استعفا داد و وینفرد شفر سرمربی آلمانی جانشین وی شد.

لیگ هجدهم: استقلال ۰ – ۰ پیکان

در هجدهمین دوره لیگ برتر استقلال در حالی فصل را شروع کرده بود که هنوز تکلیف دو پست اصلی‌اش معلوم نبود و تیام و جپاروف تنها پس از آغاز هفته نخست لیگ از این تیم جدا شدند و استقلال با خرید ۲۰ بازیکن رکورد زد. آبی‌ها نخستین بازی فصلشان را با تساوی بدون گل خاتمه دادند.

لیگ نوزدهم: ماشین‌سازی ۱-۰ استقلال

استقلال فصل را یک سرمربی صاحب نام آغاز کرد. استقلال استراماچونی در نخستین دیدار خود که سراسر حاشیه بود ناکام ماند و با گل دقیقه ۹۴ اتابک زارعی از حریف خود شکست خورد.

لیگ بیستم: استقلال ۲-۰ مس رفسنجان

این بار نوبت به محمود فکری رسید تا هدایت تیم محبوبش را به دست بگیرد. استقلال مدل فکری لیگ را خوب شروع کرد و موفق شد با دو گل وریا غفوری و ارسلان مطهری مس رفسنجان را در ورزشگاه آزادی شکست دهد.

لیگ بیست و یکم: استقلال ۱-۰ هوادار

فصل رویایی آبی‌ها با فرهاد مجیدی فرا رسید. استقلال که فصل را بدون شکست پشت سر گذاشت و یک قهرمانی تاریخی را به ثبت رساند در بازی اول خود موفق شد با تک گل جعفر سلمانی هوادار را شکست دهد.

لیگ بیست و دوم: استقلال ۰ – ۲ سپاهان

پس از یک فصل نباختن، استقلال بالاخره تن به شکست مقابل حریف قدرتمند خود داد. آبی‌ها که ریکاردو ساپینتو را روی نیمکت خود می دیدند با دو گل رامین رضاییان و یاسین سلمانی مقابل زرد پوشان اصفهانی شکست خوردند.

مجتبی احسانی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=9869

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها