مرور قهرمانی های استقلال در لیگ برتر 

چهار قهرمانی استقلال در لیگ برتر سه تای آن ها با سرمربی گری امیر قلعه نوعی و یک بار هم برای مربیگری فرهاد مجیدی اتفاق افتاد.

به گزارش دبل استار،لیگ برتر کشورمان تاکنون ۲۲ دوره خود را پشت سر گذرانده است که استقلال پر افتخار ترین تیم ایران تاکنون چهار بار موفق به فتح آن شده است و رکوردهای طلایی را برجا گذاشته است که نه در فوتبال آسیا بلکه در مقایسه با فوتبال دنیا یک رکورد محسوب می شوند.

آبی پوشان که در اولین دوره این رقابت ها در هفته پایانی و به شکل معجزه آسایی در بندر انزلی قهرمانی را با شکست برابر ملوان از دست دادند پنج فصل صبر کردند تا با امیر قلعه نوعی و پروژه سه ساله اش به این مهم دست یابند اما در همان سال ۸۰-۸۱ موفق شدند به مقام قهرمانی جام حذفی و سومی جام باشگاه‌های آسیا دست یابند.

چهار قهرمانی استقلال در لیگ برتر سه تای آن ها با سرمربی گری امیر قلعه نوعی و یک بار هم برای مربیگری فرهاد مجیدی اتفاق افتاد که در زیر آن ها را مرور می‌کنیم.

نخستین قهرمانی استقلال 

تیم استقلال در پنجمین دوره لیگ برتر با هدایت امیر قلعه نوعی موفق شد نخستین قهرمانی خود را به دست آورد،این قهرمانی که با سومین فصل حضور امیر قلعه نوعی بر روی نیمکت آبی پوشان همراه بود، شیرینی های خاصی را به همراه داشت که می توان مهمترین آن را قهرمانی با ستاره های جوان و جویای نام آن دوران آکادمی آبی پوشان دانست که هر کدام از آن ها بعدأ در پیراهن تیم ملی و فوتبال کشورمان درخشیدند و هم چنین استارت قهرمانی و افتخارات ژنرال آبی ها بود .

ستاره های آن روز های آبی پوشان ( امیر حسین صادقی ،وحید طالبلو ،پیروز قربانی ،مجتبی جباری) که از آکادمی استقلال آماده بودند و به بلوغ فوتبالی خود رسیده بودند،تا سال ها در فوتبال ایران درخشیدند.

این قهرمانی در حالی رقم خورد که آبی پوشان در هفته پایانی خود مقابل برق شیراز با نتیجه چهار بر یک در ورزشگاه آزادی به برتری رسیدند و جشن قهرمانی را با حضور ۱۲۰۰۰۰ هوادار برگزار کردند که پرتماشاگرترین جشن قهرمانی تاریخ لیگ برتر ایران است.

البته این قهرمانی روزهای تاریکی را هم برای آبی پوشان به همراه داشت و خواب هایی که در پشت پرده برای استقلال دیده بودند و عملی کردند و حذف ناباورانه از لیگ قهرمانان آسیا بخاطر عدم ارسال به موقع لیست آسیایی به afc و جدا شدن امیر قلعه نوعی از تیم قهرمان و پاشیدن تیمی که می توانست قهرمانی های متوالی را برای آبی پوشان به ارمغان بیاورد که در نهایت از هم پاشیده شد و نه استقلال در فصل  های بعدش به موفقیت رسید و نه امیر قلعه نوعی با تیم ملی راه به جایی برد.

*دومین قهرمانی استقلال در لیگ برتر

آبی پوشان که بعد از قهرمانی فصل پنجم دو فصل ناموفق را پشت سر گذرانده بوده اند و با حاشیه های فراوانی که در اطراف تیم  بود سر و کله می زدند، سرانجام دوباره امیر قلعه نوعی بعد کناره گیری از سرمربی گری تیم ملی کشورمان سکان هدایت آبی پوشان را برعهده گرفت و جانشین فیروز کریمی شد که نیم فصلی سکان نیمکت را دست گرفته بود شد و توانست با شکست پگاه گیلان در فینال جام حذفی استقلال را به قهرمانی برساند و استارت مجدد برای احیای دوباره آبی پوشان را در لیگ هشتم بزند، آبی پوشان در این فصل در حالی که ضعیف ترین شروع تاریخ لیگ برتر را در هفته های ابتدایی با استقلال رقم زده بودند، توانستند‌ کم کم از روزهای کابوس وار خود فاصله بگیرند و به صدر جدول برسند اما در هفته های پایانی روی یک سهل انگاری صدر جدول و قهرمانی را از دست رفته می دیدند تا در هفته پایانی برابر پیام مشهد در جوار امام رضا «ع» به شکل معجزه آسایی توانستند به مقام قهرمانی دست یابند .

آبی پوشان در این فصل با زدن ۷۰ گل بعد از بارسلونا بهترین خط حمله دنیا را به خود اختصاص دادند و آرش برهانی با زدن ۲۱ گل عنوان آقای گلی لیگ را به دست آورد.

*سومین قهرمانی استقلال

دوازدهمین دوره لیگ برتر با هدایت امیر قلعه نوعی برای آبی پوشان آغاز شد که طی یک رفت و برگشت دوباره بعد از سه سال به استقلال برگشت و هدایت نیمکت آبی پوشان را برعهده گرفت.

امیر قلعه نوعی که دیگر با قهرمانی های متوالی گذشته خود در استقلال و سپاهان به پر افتخار ترین مربی ایران تبدیل شده بود و هر چند به مانند فصول گذشته در ابتدای فصل از لحاظ نتیجه و امتیاز گیری ضعیف عمل کرده بود اما با توجه به سوابق درخشان خود و اعتمادی را که آبی پوشان به او داشتند به خوبی داده بود، با نمایش های منسجم و بهتر خود رفته رفته تیم را در جدول بالا کشید و هفته چهاردهم به صدر جدول برساند ، آبی پوشان در یک  هفته مانده به پایان مسابقات  با پیروزی برابر فولاد خوزستان  به قهرمانی دست یابند.

بازگشت فرهاد مجیدی در میانه فصل هم تأثیر بسزایی در قهرمانی استقلال به همراه داشت و مهمتر از آن گذاشتن کدورت های قبل توسط دو چهره محبوب آبی ها بود.

این قهرمانی هشتمین قهرمانی استقلال در بالاترین سطح کشورمان بود که آبی ها رقم زدند.

استقلال در این فصل که می شود گفت بهترین اسکواد از نظر بازیکن را در تاریخ لیگ برتر در اختیار داشت توانست از گروه مرگ لیگ قهرمانان به عنوان تیم نخست صعود کند و اگر سنگ اندازی های داخل کشور نبود می توانست به عنوان قهرمانی هم برسد اما با بی تدبیری و سنگ اندازی های توأم سرانجام به دلیل خستگی های مفرط ،جنگیدن در سه جبهه بدون وقفه استراحت و ریکاوری در مرحله نیمه نهایی برابر تیم اف سی سئول کره جنوبی شکست خورد و از رسیدن به فینال باز ماند.

*قهرمانی چهارم استقلال در لیگ برتر 

در فصل بیستم مرد محبوب آبی ها برخلاف دو فصل گذشته که بصورت موقت هدایت آبی پوشان را برعهده داشت و آن ها را به فینال جام حذفی رسانده بود. این بار در فصل نقل و انتقالات تمام امور را برعهده گرفت و با توجه به خروج ستاره های نامی استقلال کار سختی را به دنبال داشت و با خریدهای کم نام و نشان کمتر کسی از او انتظار رقابت با تیم های مدعی که در نقل و انتقالات سر کیسه را بدجور شل کرده بودند داشت.

هر چند در نقل و انتقالات خیلی کار شکنی ها شد تا او از هدایت آبی پوشان کنار برود، اما او ماند تا کشتی غرق شده یک دهه اخیر را به ساحل برساند و حضور آجورلو قوت قلبی بود که به استقلال و فرهاد مجیدی کمک کرد تا در آرامش بتواند به موفقیت آبی پوشان فکر کند.

شماره ۷ خوش استیل آبی ها هر چند با گرفتن بازیکنانش به بهانه‌ خدمت سربازی و سوت های جهت دار و خیلی بی مهری های دیگر طاقت هر کسی را می توانست بشکند اما دوام آورد و رقیبان را به آرزوی باخت استقلال واداشت و به یک قهرمانی طلایی و بدون  شکست رساند که تا مدت ها ماندگار خواهد بود.

البته اگر اشتباهات داوری در نیمه نهایی جام حذفی نبود آبی پوشان می توانستند به دبل قهرمانی برسند.آبی پوشان در این فصل با خوردن ۱۰ گل توانستند رکورددار بهترین خط دفاعی ادوار لیگ شوند.

منبع خبر : صابر مهدویان

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=12640

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها