علی فتح‌الله‌زاده؛

نه دولت‌ها به استقلال کمک می‌کنند نه هوادار متمول داریم/حتما آن دنیا سر پل صراط یقه‌اش را می‌گیرم

گفت و گوی جالب و شنیدنی با علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق استقلال را بخوانید.

به گزارش دبل استار، حواشی مدیریت زمان علی فتح‌الله‌زاده در ادوار مختلف در باشگاه استقلال همچنان نقل محافل رسانه‌ای است. بر همین اساس هفته گذشته برخی منابع خبری از بازداشت این چهره و آزادی وی به قید وثیقه خبر دادند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا بعد از مدت‌ها با وی به گفت‌وگو نشسته و در حین آن درباره وضعیت امروز این تیم و البته ناگفته‌های انتقال نکونام از اوساسونا به استقلال در زمان مدیریت وی به صحبت بپردازیم. درنهایت هم فتح‌الله‌زاده تاکید می‌کند که هرگز قربانزاده را نبخشیده و سرپل صراط یقه‌اش را خواهد گرفت. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مدیرعامل سابق استقلال را در ادامه می‌خوانید.

قبل از اینکه صحبت را درباره استقلال آغاز کنیم، درخصوص شایعه آزادی شما به قید وثیقه بحث را آغاز کنیم.

از نحوه انتشار خبر می‌شد فهمید که این یک خبر کذب است. متاسفانه همان‌هایی که همیشه بی‌تقوایی می‌کنند، عامل انتشار چنین اخباری هستند. در هر صورت این موضوع همان تهمتی بود که سه ماه پیش در عین ناباوری و بی‌اخلاقی در صداوسیما به بنده وارد شد. بعدها که دیدند خبری نشد، در راستای تخریب بنده دوباره به صورت هدفمند و تبلیغاتی و با بی‌اخلاقی، اقداماتی را علیه بنده آغاز کردند. همان شب اول در برنامه تلویزیونی صراحتا گفتیم که هم شما شکایت کنید و هم ما شکایت می‌کنیم. حالا هم همین اتفاق افتاده و در حال طی کردن روند قانونی خود است. ان‌شاءالله در مواقع لزوم نیز از نتیجه این ماجرا اطلاع‌رسانی لازم به عمل خواهد آمد.

پس چطور این خبر دوباره منتشر شد؟

واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که این خبر به نادرستی دوباره برجسته شد، درحالی‌که است که کاملا کذب محض بود؛ چراکه همان شب به تلویزیون رفتم و در برنامه‌ای زنده حاضر شدم. امیدوارم ما که قلم در دست‌مان است به قول امام حسین(ع) حداقل اگر دین نداریم، آزاده باشیم. به هر حال این قلم شرافت دارد و آن را همین‌طور مفت و مجانی برای دلخوشی یک عده آدم مریض نچرخانیم. باید سعی کنیم خدا را در نظر بگیریم و اگر نعوذبالله خدا را هم قبول نداریم، وجدان داشته باشیم. بعضا می‌بینیم که خارجی‌هایی که دین ندارند، هیچ وقت کار غیراخلاقی از آنها نمی‌بینیم چون وجدان دارند.

درباره ماهیت این پولی که می‌گویند اضافه برداشته‌اید صحبت می‌کنید؟

۱۰ سال پیش به ما پولی را قرض دادند که با آن پول بازیکنانی مانند ساموئل و امثال این ستاره‌ها را گرفتیم و تیمی را بستیم که پر از ستاره بود و درنهایت هم قهرمان ایران شد. بعد از ۱۰ سال در جهت تسویه‌حساب با افرادی که آن زمان به ما پول دادند برآمدیم؛ آیا گناه کردیم؟ ما در آن شرایط جواد لالیگایی را گرفتیم. این رقم‌ها اصلا رقمی نیستند. نه اینکه بگویم این ارقام و اعداد پیگیری نشود، بلکه این رقم‌ها رقمی نیست که به‌ خاطرش با آبروی کسی بازی شود. دوهزار میلیارد این‌ور و آن‌ور می‌شود نام متهم را با حروف اختصاری می‌آورند اما به خاطر پنج میلیارد تومان آشکارا با آبروی یک انسان در تلویزیون بازی می‌کنند که آخرش چه بشود؟

از جواد نکونام تا قبل از پیوستن به استقلال همیشه به‌عنوان یک پاسی یاد می‌شد، این در حالی است که با جذب او، در شرایطی پیراهن آبی به تن این بازیکن رفت که یادمان می‌آید پرسپولیسی‌ها نیز رقابت سفت و سختی برای جذب وی با استقلال داشتند.

واقعیت این است که رویانیان آن زمان خیلی دست و بالش از لحاظ مالی باز بود و هر کسی را که اراده می‌کردند، جذب می‌کردند. اما در استقلال همیشه کار به این شکل بوده که کسی به ما کمک نکرده و ما همیشه باید خودمان بدویم و پول دربیاوریم. نه دولت‌ها به استقلال پولی داده‌اند و نه هوادار متمول آنچنانی در خارج از کشور داریم که به ما کمک کنند و نه منابع پایدار دیگری داریم که همیشه از آنجا پول برسد. ما مثل همین سال‌های اخیر، آن سال‌ها هم پول نداشتیم و باید یک‌تنه مسئولیت بار تامین مالی را به عهده می‌گرفتم. آن زمان‌ها هم در بین هیات‌مدیره مرسوم نبود در این راستا به مدیرعامل کمک کنند و مدیرعامل باید تنهایی برای درآمدزایی آستین بالا می‌زد. ما در آن شرایط بازیکنانی مانند نکونام را جذب کردیم. کسانی که تهمت زدند می‌دانند کمپ حجازی را یک‌تنه درست کردم و زمین آن را از زمین‌شهری گرفتم. اگر این کار به همین راحتی بود، چرا قبل و بعد از من هیچ مدیر دیگری از این دستاوردها نداشته است؟ فقط من و کفاشیان زمین‌شهری گرفتیم که من کمپ استقلال را ساختم و کفاشیان هم مجموعه آفتاب انقلاب را ایجاد کرد. بیشتر از دوهزار میلیارد تومان امروز قیمت کمپ هست و اینها را نمی‌بینند و به خاطر پنج میلیارد تومان با آبروی آدم‌ها بازی می‌کنند.

چطور در آن زمان در این مورد به پرسپولیسی‌ها امکاناتی نرسید؟

خدا رحمت کند آقای خطیب را. در آن زمان به هر دو تیم زمین‌شهری دادند اما شاید مدیران آن زمان پرسپولیس این دردسرها را می‌دیدند و به دنبالش نرفتند. کمپ ناصر حجازی به همین سادگی ساخته نشد. بیشتر از هزار ساعت برایش زمان کاری گذاشتم. از شهرداری گرفته که مجوزها را صادر کرد تا سایر نهادهای مرتبط دیگر که شاید بالغ بر ۵۰۰ بار به آنها مراجعه کردم. ساختن یک خانه ۴۰۰ متری چهار طبقه ببینید چقدر دردسر دارد، بعد من باید سه چهار هکتار زمین را آباد می‌کردم.

با توجه به اظهارات شما به نظر می‌رسد درباره انتقال نکونام به استقلال همچنان ناگفته‌های زیادی وجود دارد.

زمانی که نکونام برای مذاکره به باشگاه آمد، به جز رویانیان که با جیب پرپول کمین کرده بود تا او را به خدمت بگیرد، ایجنت او هم پرسپولیسی بود و بی‌علاقه نبود تا کاپیتان تیم ملی را از لالیگا به این تیم ببرد. همچنین یک باشگاه قطری هم او را با شش میلیارد می‌خواست. آن زمان شاید گران‌ترین و بزرگ‌ترین بازیکن ایرانی دو میلیارد قیمتش بود. جواد به همه اینها پشت کرد و به استقلال آمد. من تنها قهرمان این انتقال نبودم بلکه خود نکونام از من قهرمان‌تر بود چون همه آن پیشنهادهای وسوسه‌کننده را نادیده گرفت و پیراهن پرافتخار استقلال را بر تن کرد.

درباره چنددستگی اخیر در استقلال و آرامشی که هدف قرار گرفته شده تا دوباره شاهد اتفاقات تلخ قبلی در این تیم باشیم، چه صحبتی دارید؟

در این خصوص عده‌ای هم هستند که آدرس اشتباه به هوادار می‌دهند. در این مورد شنیدم برخی را هم منتسب به من کرده‌اند. این در حالی است که اگر کسی آدم من باشد هیچ‌وقت این حرف را جایی مطرح نمی‌کند که از من خط می‌گیرد. مگر کسی این‌طوری طرفش را می‌فروشد؟! پس بدانید این افراد از کسی خط می‌گیرند که همه می‌دانند چه کسی هست که این خط‌ها را می‌دهد. همه من را می‌شناسند. اهل این مسائل نیستم که به کسی خط بدهم که به جای من حرف بزند یا دعوا کند. برخی مدیران باید بفهمند که اگر من می‌خواستم بمانم شرایط طوری بود که می‌شد ادامه بدهم چون من را که بیرون نکردند، درحالی‌که برای رفتن نه یک بار بلکه دو بار استعفا دادم. پس اگر می‌خواستم خودم می‌ماندم. به‌شخصه دنبال این کار‌ها نبودم و نیستم و در منش و شخصیت من چنین کارهایی جایی ندارد.

به بازی استقلال و هوادار برسیم. این دیدار را دیدید؟ چطور بود؟

بله بازی را دیدم و از این پیروزی و کامبکی که استقلال زد خیلی لذت بردم. بچه‌ها فوق‌العاده بودند. در این چند روز چند بازی از لیگ برتر دیدم که اگر اتفاقات این دیدارها شانسی نباشد نشان می‌دهد که فوتبال ما حداقل از لحاظ باشگاهی دارد یک تکان‌هایی می‌خورد. این در حالی است که چندی پیش به صورت کلی به فوتبال کشورمان اشاره کرده بودم که دارد به قهقرا می‌رود اما این چند بازی اخیر از جمله دیدار استقلال و هوادار فوق‌العاده زیبا و سطح بالا و با سرعت مناسب بودند. البته در بخش ملی هنوز ضعف‌ها و اشکالاتی داریم و هنوز سرعت لازم را به نسبت تیم‌های شرق آسیا نداریم و کند هستیم. امیدوارم قلعه‌نویی این مشکلات را ببیند و آنها را حل‌وفصل کند.

آخرین سوال؛ قربانزاده را بخشیده‌اید؟

خیر، حتما آن دنیا سر پل صراط یقه‌اش را می‌گیرم. هرجایی ممکن است اشتباهاتی بشود و اگر او به این نتیجه رسیده بود باید من و اعضای هیات‌مدیره را صدا می‌کرد و در جلسه‌ای این صحبت‌ها را مطرح می‌کرد، نه اینکه جلوی ۸۰ میلیون نفر تهمت بزند. این یک کار بی‌اخلاقی بود. بارها به او تذکر دادم که آنهایی که دارند به شما خط می‌دهند خودشان متخلف هستند و برای اینکه از آنها شکایت نکنید به شما اطلاعات غلط می‌دهند و این موارد را تصحیح کنید. اما ایشان در عین ناباوری با آبروی من که دهه‌ها برای این تیم زحمت کشیدم، بازی کرد. البته فقط آبروی من مطرح نبود بلکه او اظهارات و رفتارش آبروی استقلال را برد. ۱۰ قهرمانی با استقلال آوردم و کمپ را ساختم و تیم را به رده ۵۵ دنیا رساندم ‌که هنوز تیمی در ایران به این رده نرسیده است. استقلال را نایب قهرمان آسیا کردم اما کسی اینها را ندید و به ناحق به ما تهمت زدند. واقعا از حقم نمی‌گذرم مگر اینکه او بیاید و عذرخواهی کند و حلالیت از من بخواهد.

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=11731

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها