اولیایی:واگذاری استقلال و پرسپولیس با فرمول موجود جواب نمی‌دهد

شانزدهمین نشست اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور دو مدیر عامل پیشین سرخابی‌ها برگزار شد.

به گزارش دبل استار،‌ شانزدهمین نشست اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور دو مدیر عامل پیشین تیم های فوتبال *استقلال* و *پرسپولیس* برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با موضوع واگذاری سرخابی ها، موانع و مشکلات احتمالی این واگذاری برگزار شد، محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه با اشاره به فضای کنونی ورزش کشور تاکید کرد: جامعه ورزش همچنان منتظر نقشه راه و برنامه ریزی مناسب مسئولین مربوطه برای موفقیت کاروان ورزشی کشورمان در المپیک پاریس است. وی همچنین در ارتباط با موضوع خصوصی سازی دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال اظهار داشت: انجام این کار بنا به دلایلی طی سال های گذشته صورت نگرفت و الان که باردیگر بحث واگذاری داغ شده  مسئولین ورزش باید تمام جهات و مقتضیات آن را در نظر بگیرند تا در آینده دچار خسران نشویم.

در ادامه این نشست هر کدام از اعضای کارگروه ورزش به فراخور در ارتباط با مسائل و ضرورت های دو باشگاه فوتبال از جمله لزوم توجه به مبانی فرهنگی، نقاط قوت و ضعف واگذاری به بخش خصوصی، بازبینی حکمرانی و مدیریت در تیم های باشگاهی فوتبال، چگونگی کسب درآمد، تبلیغات و فرهنگ سازی، راههای برون رفت از بازیکن سالاری و موارد مختلف دیگر سخن گفتند.

در ادامه جلسه کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق تیم استقلال و عضو هیات موسس اتحادیه باشگاههای فوتبال در زمینه واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تاکید کرد: واگذاری با شرایط و فرمول موجود جواب نمی دهد مگر اینکه تغییرات اساسی در آن رخ دهد. وی ادامه داد: اگر قرار باشد مسئولیت این باشگاهها را به موسساتی واگذارکنیم که در اداره امور خودشان با مشکل مواجه اند راه به جایی نمی بریم. اگر توانستیم این واگذاری را طبق فرمول مدیریت پیمان یعنی ۲۰ درصد وزارت ورزش، ۱۰ درصد که قبلا واگذارشده، ۵ درصد پیشکسوتان،۱۵ درصد تعاونی هواداران و ۵۰ درصد به بخش خصوصی واگذار کنیم کار درست انجام شده در غیر این صورت واگذاری نتیجه بخش نخواهد بود. ما باید نگاه منفعت طلبانه را از ورزش دور کنیم. ۲۳ سال است باشگاههای فوتبال را حرفه ای کرده ایم اما هیچ برنامه حرفه ای نداریم. دوستان به بحث فرهنگی اشاره کردند، فرهنگ سازی و بازی جوانمردانه در ذات ورزش است به شرطی که این مسائل مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه برنامه ریزی درست داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث خصوصی سازی افرادی که تخصصی در عرصه ورزش نداشتند به فوتبال خیانت کردند. آنها حتی برخلاف سند تحول دولت عمل کردند. شما ببینید برخی از باشگاههای طراز اول ما چند صد میلیارد بدهی دارند، این بدهی ها را چه کسانی به وجود آورده اند؟ وقتی خرج باشگاه ۲۰۰ باشد و دخلش یک، چگونه می تواند سرپا بایستد؟ باید ببینیم دنیا در این مورد چکار کرده ما هم الگو بگیریم، همین کشور همسایه یعنی ترکیه را در نظر بگیریم که چگونه توانست باشگاههای خودش را خصوصی سازی کند. باید برای خصوصی‌سازی ورزش فوتبال دولت باید در مرحله  اول بسته حمایتی  تعریف کند نه قصد در آمد زایی از فروش باشگاه‌ها  یی  که تا خرخره در مشکلات  وبدهی فرو رفته وبا بدهی انباشته به دلیل مدیریت غلط منتخبین خودش را داشته باشد

اولیایی تاکید کرد: امروزه فوتبال تنها یک ورزش نیست بلکه صنعت نو ظهوری  است،که قدرت ایجاد تحول در اجتماع را دارد، می تواند تولید فرهنگ کند و البته یک سر آن به مسائل سیاسی می رسد بنابراین برای بهره مند از مواهب این پدیده چند وجهی باید اتاق فکر داشته باشیم. از نیروهای خلاق خصوصا جوانان صاحب اندیشه دعوت کنیم تا در کنار با تجربه ها مسیر را برای موفقیت ورزش هموار کنند.‌ متاسفانه برخی دخالت های خارج از حوزه ورزش باعث شده تا حرکت آن با مشکلاتی مواجه شود که امیدوارم و انتظار دارم این بزرگواران اجازه دهند سرنوشت ورزش توسط خود ورزشی ها تعیین شود.

*می گفتند در پرسپولیس قرارداد ترکمانچای بسته ایم اما ۱۰۹ میلیارد از اسپانسر پول گرفتیم

رسول پناه مدیر عامل پیشین تیم پرسپولیس آخرین سخنران این نشست بود که در تایید نقطه نظرات برخی از اعضای کارگروه مبنی بر فعالیت تک بعدی باشگاهها گفت: ما هم قبول داریم که جمعی از باشگاهها فقط تیمداری می کنند در حالیکه وظیفه آنها سرمایه گذاری در یک رشته نیست. وقتی صحبت از باشگاه فرهنگی ورزشی می شود باید پیوست فرهنگی آن هم موجود و پی گیری شود.‌ نقش ورزش در فرهنگ جامعه قابل انکار نیست.من باشگاهی را تحویل گرفتم که آن موقع ۷۰۰ میلیون بدهی داشت. به وزیر وقت ورزش قول دادم اوضاع را سروسامان بدهم.

وی ادامه داد: اقدامات و فعالیت های ما در پرسپولیس به شکلی بود که توانستیم به سوددهی برسیم آن هم رقمی معادل ۱۴ میلیارد تومان. از دیگر تلاش های من باز گرداندن مجموعه ورزشی درفشی فر بود که موفق شدیم با تلاش و اثبات حقانیت آنجا را به پرسپولیس برگردانیم. این مجموعه در درجه اول متعلق به مردم و سپس پرسپولیس است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد:اداره باشگاهها کار دشواری نیست اما باید سازوکار این مهم فراهم و دخالت های دست و پاگیر در آن انجام نشود.وقتی قبول کردیم فوتبال صنعت جهانی است باید راه ورود به این صنعت و کسب در آمد از آن را بدانیم. ببینید عربستانی ها چگونه از فوتبال و تبلیغات آن بهره می گیرند در حالیکه موجودیت فوتبال ما به مراتب از آنها بالاتر است.می گفتند رسول پناه قرارداد ترکمنچای بسته در حالیکه پایان فصل ۱۰۹ میلیارد از اسپانسر پول گرفتم.

رسول پناه در رابطه با خصوصی سازی باشگاه پرسپولیس خاطرنشان کرد: از وزیر وقت خواستم جلو این خصوصی سازی را بگیرد. آن زمان قربان زاده ادعا می کرد شش ماهه کار واگذاری انجام خواهد شد،آیا این اتفاق افتاد؟ ما می دانستیم خصوصی سازی، با آن شکل و شمایل، راه به جایی نمی برد. چه کسی می تواند بدهی باشگاهی که در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تخمین زده می شود بپردازد؟ تازه مسائل متعدد دیگر هم وجود دارد که باید رعایت شود. بنابراین در بحث خصوصی سازی باید همه نکات مورد توجه وبا اطمینان خاطر از اینکه بخش خصوصی می تواند باشگاه را حمایت کند واگذاری انجام شود. البته همانطور که قبلا اشاره شد سهم بخش خصوصی در قرارداد پیمان مشخص است و باشگاه را  نمی توان بطور کامل به بخش خصوصی سپرد.

منبع خبر : فارس

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=13279

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها