نگاهی به آکادمی استقلال؛کارخانه بازیکن سازی

با نگاهی به تاریخچه آکادمی باشگاه استقلال اینطور مشخص می‌شود که این باشگاه بازیکنان توانمندی پرورش داده است.

به گزارش دبل استار، آکادمی های فوتبال یکی از منابع پرورش و جذب بازیکنان به حساب می آیند.

تیم های بزرگ در دنیا علاوه بر جذب بازیکن از سایر تیم ها، با سرمایه گذاری روی آکادمی، به پرورش بازیکنان جوان مبادرت می ورزند تا در آینده و با اضافه شدن این بازیکنان به تیم اصلی، علاوه بر بهره گیری از آنها، از جذب بازیکن از سایر تیم ها نیز بی نیاز باشند.

در ایران نیز تیم های بزرگ و ریشه دار آکادمی هایی تحت عنوان تیم های امید، نوجوانان و نونهالان را روانه لیگ کرده اند. یکی از این آکادمی ها، آکادمی باشگاه استقلال تهران است.

تاریخچه
مدرسه فوتبال استقلال در سال ١٣٩٠ و با هدف پرورش استعداد نسل جوان فوتبال تاسیس شد. این آکادمی به مدت ٢ سال با برگزاری اردو و کلاس به بحث آموزش پرداخت سپس در سال ١٣٩٢ تیم های پایه نیز به آکادمی پیوستند و زیر نظر این مجموعه فعالیت خود را ادامه دادند. این آکادمی در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید در لیگ فوتبال تهران فعال است.

مربیان آکادمی استقلال
این مجموعه همواره از بازیکنان و پیشکسوتان استقلال برای پرورش بازیکنان با استعداد بهره برده است. به طوری که اصغر حاجیلو خود به عنوان بازیکن اسبق استقلال و مدیر کنونی آکادمی این تیم، حمیدرضا سالمی را به عنوان سرمربی نونهالان، سبو شهبازیان سرمربی نوجوانان، علی سقائیان سرمربی جوانان و سیاوش اکبرپور را نیز به عنوان سرمربی امیدها و جایگزین آرش برهانی انتخاب کرده است.

بازیکنان معرفی شده از آکادمی استقلال
آکادمی استقلال علی رغم مشکلات عدیده اما همواره بازیکنان بزرگی را به فوتبال ایران معرفی کرده است.
نسل دهه ۶۰ این باشگاه که خیلی‌ها آن را نسل طلایی همه تاریخ باشگاه استقلال می‌دانند، عمدتا محصول تیم‌های پایه این تیم بودند. برادران بیانی، رجبی، حاجیلو، مراغه چیان، احدی، نعلچگر، خاکسار تهرانی و خیلی‌های دیگر.

علاوه بر این اسامی کسانی چون صادق ورمزیار، پیروز قربانی، امیر حسین صادقی، وحید طالب لو، سعید بیگی، خسرو حیدری، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و خیلی از ستاره‌های دیگر فوتبال در نسل‌های مختلف محصول تیم‌های پایه سازنده این باشگاه بودند.

در سالهای اخیر نیز بازیکنانی چون محسن کریمی، سید مجید حسینی، سید حسین حسینی، عرشیا بابازاده، امید نورافکن و عظیم گوگ از رده های پایه استقلال به سطح یک فوتبال ایران راه یافته اند و هم اکنون نیز سید حسین حسینی که یکی از بازیکنان با سابقه این تیم به شمار می رود، کاپیتان و دروازه بان اصلی استقلال محسوب می شود.

وضعیت تیم های پایه استقلال
تیم نونهالان (زیر ١۴ سال) استقلال هم اکنون به رهبری حمیدرضا سالمی در رده هفتم جدول قرار دارد.
تیم نوجوانان
این تیم به رهبری سبو شهبازیان در جایگاه هشتم جدول ایستاده است.
تیم جوانان
تیم جوانان استقلال به سرمربی گری علی سقاییان در رده سوم جدول قرار دارد.
تیم امید
تیم امید استقلال به رهبری سیاوش اکبرپور در رتبه پنجم جدول قرار گرفته است.

مشکل استقلال اما همواره پا برجاست
با وجود فعالیت های آکادمی استقلال اما این تیم با یک مشکل جدی مواجه است. در سالهای اخیر همواره بازیکنان آکادمی به جای اضافه شدن به تیم بزرگسالان، راهی تیم های دیگر شده اند. به طوری که پس از درخواست استقلال برای بازگشت این بازیکنان، این تیم مجبور به پرداخت هزینه زیادی برای بازگشت بازیکنانی می شد که خود آنها را پرورش داده است!

آرشا شکوری، فرزند هادی شکوری، بازیکن اسبق استقلال، از جمله افرادی بود که در آکادمی این تیم رشد کرد. اما به دلیل عدم جذب توسط کادر فنی راهی تیم پیکان شد. او که با درخشش در جام جهانی نوجوانان مورد توجه قرار گرفت، حال با پیشنهادات خارجی مواجه شده است. این درحالی است که استقلال در این فصل محمدرضا خالدآبادی که در اردوگاه رقیب پرورش یافته است را به تیم اصلی اضافه کرده.

این مشکلات و مشکلات از این دست همواره در استقلال به چشم می خورد و اگر فکری به حال آن نشود، دودش قطعا در چشم استقلال و مدیرانش خواهد رفت.

نویسنده خبر : سحر صیدی بانی

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=13410

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها