بیانی:نکونام برگ برنده استقلال مقابل فولاد/برد هوادار مقابل پرسپولیس لطف بزرگ با استقلال است

شاهرخ بیانی کاپیتان و مربی اسبق استقلال گفت: آقای نکونام خودش بازیکن استقلال بوده و دربی را تجربه کرده است. او باید شاگردان خود را به لحاظ روحی آماده دربی کند.

به گزارش دبل استار،شاهرخ بیانی معتقد است حتی اگر استقلال دربی را ببرد، باز هم دلیلی برای برکنار کردن یحیی گل محمدی وجود ندارد. در مورد وضعیت استقلال و اوضاع پرسپولیس پیش از آغاز دوباره لیگ برتر با مربی و کاپیتان اسبق آبی پوشان همکلام شدیم.

از آغاز مجدد لیگ برتر شروع کنیم. مسابقاتی که این فصل واقعاً با بی‌نظمی خاصی دنبال می‌شود.

استقلال در اهواز کار سختی مقابل فولاد پیش روی خودش دارد ولی برگ برنده‌اش کار کردن جواد نکونام در همین فولاد است. او به خوبی این تیم و شرایط شهر اهواز را می‌شناسد. البته متاسفانه تعطیلی متعدد و بی‌نظم لیگ برتر موجب لطمه خوردن سطح کیفی این مسابقات شده است. بی‌نظمی در برگزاری لیگ و مشکلات اقتصادی موجب شده تا مردم توجه کمتری به لیگ برتر در قیاس با گذشته داشته باشند اما با همه این حرف‌ها، اگر بازی‌ها منظم دنبال شود قطعاً انگیزه بازیکنان مربیان و هواداران همه تیم‌ها افزایش پیدا می‌کند. تعویق رقابت‌های لیگ برتر نه فقط به استقلال لطمه می‌زند بلکه سایر تیم‌ها را هم دچار مشکل می‌کند.

استقلالی‌ها معترض هستند که به خاطر شکل برنامه‌ریزی و به تعویق افتادن دربی، هر دو بازی قبلی آنها پیش از جدال با پرسپولیس در خارج از خانه بوده است.

حرف استقلال منطقی است. این اعتراض بی‌ربط نیست. جدا از بی‌نظمی در برگزاری رقابت‌های لیگ برتر، آبی پوشان ابتدا به اصفهان رفتند حالا باید راهی اهواز شوند و پنجشنبه هفته آینده در تهران دربی را برگزار کنند. دو مسافرت و بازی در شهرهایی که وضعیت جوی و ارتفاع کاملاً متفاوتی دارند. تازه فراموش نکنیم که استقلال به خاطر برگزاری دیدارهای خارج از خانه عملاً از شارژ روحی توسط تماشاگرانش قبل از دربی هم محروم شده است.

بعد از بازی با فولاد نوبت به جدال مقابل پرسپولیس است و حالا دیگر همه می‌دانند که دربی مانند بازی‌های دیگر نیست و حتی می‌توان گفت فراتر از ۶ امتیاز دارد. به نظر شما نکونام در جدال مقابل فولاد برای بازی با پرسپولیس باید چه کار کند؟

ببینید، آقای نکونام خودش بازیکن استقلال بوده و دربی را تجربه کرده است. او باید شاگردان خود را به لحاظ روحی آماده دربی کند استقلال الان صدر جدول است و بهترین نمایش را در لیگ برتر ارائه کرده که صدرنشین شده است اما باید قبول کنیم تعدادی از بازیکنان این تیم در مقایسه با پرسپولیسی‌ها کم تجربه‌تر هستند. در دربی ابتدا اصل را برنباختن می‌گذارند و حالا دیگر همه می‌دانند این مسابقه هیچ ارتباطی به شرایط دو تیم در جدول ندارد.

با توجه به شکست پرسپولیس مقابل حریف قطری و حذف از لیگ قهرمانان، به نظر شما شرایط استقلال برای تقابل با این تیم حالا بهتر نشده؟

نه نه. اصلاً. استقلال تحت هیچ شرایطی نباید چنین فریبی بخورد و باید حواسش را درست جمع کند چون اتفاقاً کارش سخت‌تر شده است. باختن در لیگ قهرمانان انگیزه پرسپولیسی‌ها را برای دربی بیشتر می‌کند چون می‌آیند و خودشان را به آب و آتش می‌زنند. این دقیقاً همان مسئله‌ای است که می‌تواند دردسر درست کند.

گروهی از هواداران استقلال بر این باورند که اگر محمود فکری با هوادار بتواند قبل از دربی پرسپولیس را متوقف کند، لطف بزرگی به استقلال خواهد کرد

صد درصد همین طور است. شرایط تیم خود محمود فکری هم به لحاظ کسب امتیاز مناسب نیست و اگر بتواند از پرسپولیس امتیاز بگیرد جدا از اینکه به استقلال لطف کرده برای خود هوادار هم خیلی خوب می‌شود.

یکی از تاریخی‌ترین دربی‌های ما در سال ۱۳۶۲ برگزار شد و استقلال در حضور ۱۲۰ هزار تماشاچی توانست پرسپولیس را با یک گل شکست بدهد. شما در آن مسابقه بازیکن استقلال بودید و برایمان جالب است بدانیم که چقدر به خاطر این پیروزی بزرگ پاداش گرفتید؟

پاداش؟ اصلاً پاداشی ندادند. در آن مقطع باشگاه عملاً بودجه خاصی نداشت و پولی در فوتبال نبود. خدا رحمت کند منصور خان پورحیدری را. او قبل از چنین مسابقات مهمی یک ضیافت داخل رستوران برگزار می‌کرد و تعدادی از هواداران متمول قلال را دعوت می‌کرد. آنها می‌آمدند و روی هم پول می‌گذاشتند تا پاداشی برای بچه‌ها جور شود. مثلاً فرض کن در همان دربی سال ۶۲ ما به خاطر پیروزی مقابل پرسپولیس شاید ۵ هزار تومان پاداش گرفتیم! شرایط پرسپولیس هم همینطوری بود. گفتم که در فوتبال پول وجود نداشت.

یکی از اتفاقات مرسوم در آن زمان بدهی‌های تبریکی بود که بعد از پیروزی استقلال یا پرسپولیس در دربی‌ها درون مجلات دنیای ورزش و کیهان ورزشی منتشر می‌شد. می گویند برخی از بازیکنان استقلال در اوایل دهه ۶۰ پس از چاپ این آگهی‌ها با صاحبان کارگاه‌های تولیدی که پیروزی‌های استقلال را تبریک می‌گفتند، طرح دوستی ریخته و یکسری هدیه به صورت جداگانه دریافت می‌کردند. قضیه صحت دارد؟
بله. باید بگویم که صحت دارد. به هر حال یک عده عاشق استقلال و پرسپولیس بودند و از پیروزی‌های ما یا پرسپولیسی‌ها پیام تبریک می‌دادند. بعضی از بچه‌های ما هم سراغ همان تولیدی‌ها و مغازه دارها می‌رفتند و هدیه می‌گرفتند. قبول دارم که کار قشنگی نبود اما خب به هر حال یک عده انجام می‌دادند.

شما در دربی معروف بهمن ماه ۱۳۹۰ که به دربی ایمون زاید مشهور شد، عضو کادر فنی استقلال بودید. آیا این قضیه را تایید می‌کنید که شب قبل از بازی میان گروهی از بازیکنان استقلال بر سر مسائلی مانند بازوبند کاپیتانی و… اختلاف ایجاد شد و این مسئله به تیم لطمه زد؟
بله. متاسفانه چنین اتفاقی رخ داد و به تیم هم لطمه زد. البته منصور خان خدا بیامرز که سرپرست بود قضیه را جمع کرد اما ای کاش چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. بچه‌هایی که با هم دچار اختلاف شده بودند هم در زمین حاضر شدند. با وجود همه این ماجراها، وقتی ما دو بر صفر جلو افتادیم اگر شوت محسن یوسفی به جای تیر دروازه به درون دروازه می‌رفت، مطمئن باشید اصلاً چیزی تحت عنوان دربی ایمون زاید در فوتبال ایران خلق نمی‌شد اما به هر حال آن اتفاقات رخ داد و حالا دیگر جزئی از تاریخ فوتبال ایران است.

خیلی‌ها می‌گویند تعطیلی طولانی و بی حد و حصر این فصل نه تنها به تیم‌های لیگ برتری بلکه حتی به نمایندگانمان در لیگ قهرمانان هم لطمه زد. این را قبول دارید؟
کاملا قبول دارم وقتی مسابقات تعطیل می‌شود انگیزه بازیکنان کاهش یافته و حاشیه‌های آنها می‌تواند افزایش پیدا کند. قطعاً وقتی بازیکن ببیند که تا دو هفته دیگر بازی ندارد، ساعت خوابش برهم می‌خورد و بی‌نظم می‌شود. اگر قرار بود به خاطر مسابقات بین‌المللی رقابت‌های لیگ کشورها تعطیل شود که اروپایی‌ها و به ویژه آلمانی‌ها خیلی زودتر از ما چنین کاری را انجام می‌دادند اما این کار را نکردند چون خوب می‌دانند که هر چقدر مسابقات منظم‌تر برگزار شود، بدن بازیکنان هم در شرایط بهتری حفظ خواهد شد.

و سوال آخر، اگر استقلال دربی را ببرد به نظر شما یحیی گل محمدی برکنار می‌شود؟
برای چه باید برکنار شود؟ حتی اگر پرسپولیس دربی را باخت باز هم نباید یحیی را بردارند. مربی در این ماجرا چه کاره است؟ ساختار فوتبال ایران مشکل دارد و نمی‌شود همه چیز را گردن مربی انداخت. ما در همین فصل لیگ قهرمانان ۵ مرتبه به مصاف عربستانی‌ها رفتیم و ۴ بازی را باخته‌ایم. ما هنوز برای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با مشکلی به نام ورزشگاه و زمین چمن مواجه هستیم. هنوز کمک داور ویدیویی نداریم. یک زمانی وقتی با استقلال نایب قهرمان آسیا شدیم، هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه از روی هواداران خجالت می‌کشیدیم اما حالا دیگر آن داستان‌ها تمام شده و باید بپذیریم که کشورهای رقیب ساختارسازی بهتری انجام داده‌اند. در چنین شرایطی نباید همه کاسه کوزه‌ها را بر سر سرمربی شکست.

لینک کوتاه خبر:

https://doublestar.ir/?p=12728

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها